Definitief afscheid van de Duitse zusjes

12 juni 2017 - Linz, Oostenrijk

Vanmorgen al vroeg op, want ik moest verschrikkelijk naar het toilet. Het was behoorlijk druk op de camping met fietsers die alweer bezig waren kun boeltje op te pakken. De bakker was om kwart over zeven al op de camping om ons het brood te bezorgen. Gisteravond zijn onze Duitse vriendinnen ook weer op de camping gekomen. Vandaag is het dan echt het moment om afscheid van hun te nemen. Wij maken een paar foto's van hun en andersom. De foto's gaan we uitwisselen via Facebook. Jammer dat we deze leuke meiden niet meer zullen tegenkomen. Ik heb nog wel even voor een van de meiden de ketting kunnen smeren, want ook zij gaat nog doorfietsen naar Wenen, maar dan zonder tent. Nog wel leuk om te vermelden is dat op een camping alles mogelijk is. Een oudere man in zijn half versleten onderbroek komt bij iemand langs om belangstellend naar zijn fiets te informeren. Zoiets zou je thuis nooit doen.

Om negen uur zitten we weer op de fiets en we fietsen rustig richting Aschach met de grootste waterkrachtcentrale van Oostenrijk. De plaats Aschach ligt aan het eind van de Donauengte en vanaf hier is er een kunstmatige omleidingsroute voor de vissen en bevers etc. aangelegd. Een mooi stukje natuur waar we een bever hebben zien zwemmen. Wij fietsen over de dijk met aan de ene kant de omleidingsroute en aan de andere kant de Donau en het Donaupeil wordt steeds hoger boven het omliggende land. We komen in Linz, de drukke hoofdstad van Ober-Osterreich. We fietsen kris kras door het centrum en bekijken nog even de Dom van Linz. We moeten nog vijf kilometer fietsen om weer aan te komen bij onze nieuwe overnachtingsplaats. Een mooi tentenveld aan de Plechinger See. Marja gaat uiteraard meteen zwemmen in het meer en ik kijk toe met een heerlijk biertje en werk mijn dagboek weer bij. Op de camping horen we van onze Nederlandse buurman, die uit Boedapest is komen fietsen, dat het een gevaarlijke tocht is om te fietsen vanaf Boedapest naar Bratislava. Geen of nauwelijks fietspaden. Het geeft ons een goed gevoel om al het moois in Oostenrijk goed te bekijken en niet door te fietsen naar Boedapest.