Een heuse onweersbui

30 mei 2017 - Miltenberg, Duitsland

Vannacht is dan de eerste keer dat we wakker gemaakt werden door een fikse onweersbui met een behoorlijke bak regen. Ons tentje heeft ook deze proef goed doorstaan. We dachten nog veel last te hebben van het verkeerslawaai van de A3, maar dat viel in tegenstelling tot de onweersbui nog wel mee.

We staan wel weer rond achten op, want ook deze dag wordt weer een warme dag. Vorig jaar klagen over al het water en nu klagen over de zon. Een mens moet altijd iets te zeuren hebben.

Onze tent is zo weer ingepakt en we gaan frühstücken bij een bakker in de buurt van de camping. Een heerlijk kop koffie met een "Duitse" croissant.

Vanaf hier gaat het richting Aschaffenburg. We komen kort voor de stad aan de mainoever het Pompejanum tegen, een kopie van het huis van Kastor en Pollux in Pompei. Na een smal rotspunt in het smalle fietspad doemen plotseling verrassend de vier torens van het slot Johannesburg op. Dit slot werd aan het begin van de 17e eeuw gebouwd als tweede verblijfplaats van de keurvorsten van Mainz.

We fietsen verder langs de Main en de ene plaats, welke we tegen komen, is nog mooier dan de ander. Met name de plaatsen Obernburg en Worth. In deze plaatsen is nog veel te vinden van de Limusroute. Obernburg toont nog steeds een onveranderd stratenpatroon van het vroegere Castellum en Worth is een klein handelstadje en dankt zijn oorsprong aan een Romeins Castellum.

Uiteindelijk komen we na 55 kilometer fietsen in Miltenburg en dit is zo'n mooi plaatsje, dat we besluiten om hier op een camping te gaan staan. Het is inmiddels broeierig warm geworden, dus verder fietsen is geen pretje meer. We hadden de tent net kant en klaar en het begon toch te regenen en onweren. Gelukkig staan we net naast een viaduct over de Main, dus kunnen we hier met onze stoeltjes heerlijk genieten van het onweer.

Na een half uur begint het weer op te klaren en inmiddels waren we al kant en klaar om naar Miltenburg te gaan. Miltenburg is een mooie oude stad en veel gebouwen zijn opgetrokken met rode baksteen. Dit rode gesteente vindt men hier in de heuvels rondom de stad. Het ene huis is nog mooier dan het ander. Vermeldenswaardig is dat deze plaats een van de oudste herbergen van Duitsland heeft, Gasthaus zum Riesen ofwel de Furstenherberge. Natuurlijk komen we weer onze ouwe Jacobus tegen. In Miltenburg staat de St. Jacobskerk. Santiago blijft ons achtervolgen.

We besluiten om vandaag niet zelf te koken, maar het over te laten aan een Italiaan.

Onderweg terug naar de camping nog even een flesje wijn scoren en onze dag zit er weer op. Vanavond kregen we nog wel een vervelend telefoontje. Het blijkt dat Marja's vader vandaag is opgenomen in het ziekenhuis met hartritmestoornissen en waarschijnlijk ergens een infektie .De stemming gaat dan wel wat naar beneden.