Onze eerste rustdag in Rothenburg ob der Tauber

2 juni 2017 - Rothenburg ob der Tauber, Duitsland

Rothenburg Ob der Tauber, 1 juni

Vandaag fietsen we naar de mooiste stad van Duitsland, zoals de Duitsers het zelf zeggen. We gaan het beleven.

Echter eerst nog even Bad Mergentheim bekijken. Dit is een drukbezocht kurort met zoutwaterbronnen die al reeds voor de Romeinse tijd bekend waren. Statige renaissancehuizen omringen het oude marktplein en het stadhuis uit 1564.

Na dit allemaal te hebben gezien fietsen we via Igersheim naar de volgende mooie plaats Weikersheim met zijn kasteel en kasteeltuin. Volgens de folder is het een parel uit de tijd van de renaissance en de barok en eigenlijk is er geen woord van gelogen. We gaan de kasteeltuin bezoeken en alleen deze tuin is al een bezoek waard. Onze kostbare bagage konden we veilig in een kluis bewaren, dit geeft een rustig gevoel om de tuinen te gaan bekijken. In de 12e eeuw wordt er al melding gemaakt van een waterburcht. Het kasteel is nu als museum in gebruik.

Na Weikersheim wordt de Württemberger wijn verbouwd.

In de volgende plaats Rottingen, het zonnewijzerstadje, stoppen we even bij een Edeka voor een joghurtje en een banaan. We komen een Duits echtpaar tegen die ook de Limesroute fietsen naar Wenen. Het toeval wil dat we gisteravond ook al een Nederlands echtpaar op de camping tegenkwamen die dezelfde route volgen. Deze mensen fietsen naar Boedapest en ook weer terug naar huis. Drie maanden hebben ze daarvoor uitgetrokken, maar ik denk dat Flynth en het ZGT dit niet zo'n goed idee hadden gevonden.

Na nog vele kleine stadjes en allemaal even mooi komen we aan in Detwang, twee kilometer voor Rothenburg ligt hier onze camping voor de komende twee dagen. Morgen is het na een week fietsen tijd voor een rustdag.

Na het douchen nog even gebeld met Marja's vader en het is een hele opluchting te horen dat alles waarschijnlijk met een sisser gaat aflopen. Hij klonk weer prima en hij mag morgen weer naar huis.

Vanavond blijven we heerlijk op de camping uitrusten van een dag vol met klimmetjes, variërend van 2-9 %. De fietsroute krijgt van ons vandaag een dikke tien. Wij hebben van elk moment genoten.

Nu nog even proberen of we bij de buren stroom kunnen krijgen voor het opladen van onze I pad en dat is geen probleem.

Rothenburg Ob der Tauber, 2 juni

Toch wel een lekker gevoel om een uurtje langer te kunnen blijven liggen op deze rustdag. Vandaag gaan we op ons gemakkie Rothenburg bezoeken. We besluiten om de fietsen een dag te laten staan, nadat ze eerst onderhanden zijn genomen. De kettingen zijn weer gesmeerd voor de komende dagen.

Het is naar Rothenburg twee kilometer lopen, maar wel behoorlijk naar boven. Gelukkig is het nog niet zo warm. Tegen tienen wandelen we de stad binnen. Het is net of je een sprookje binnenwandelt. In deze plaats is binnen de stadsmuren echt alles oud. We lopen richting het centrum van de stad met zijn, ja hoor, de St. Jacobskirche. Natuurlijk komen we onze Jacob weer tegen voor de kerk. Je vraagt je af of we nu de Limesroute fietsen of de camino naar Santiago de Compostela. De stad is er niet minder om. Op de markt nemen we een heerlijk kop koffie en uit het raadhuis aan de markt komt een bruidspaar. Natuurlijk gaan dan de gedachten uit naar de bruiloft van Jacqueline en Maurice over vijf weken.

Hierna gaat het naar de kerstwinkel van Kathe Wohlfahrt. Je kijkt je de ogen uit wat hier allemaal te zien is op het gebied van Kerstmis. Het hele jaar door. Met deze temperaturen denk je echter nog niet aan dit feest.

Rothenburg Ob der Tauber wordt al sinds 1142 genoemd, want toen begon men met de bouw van de rijksburcht. Naast de burcht ontwikkelt zich op de heuvel een nederzetting, het latere Rothenburg. In de Tweede Wereldoorlog wordt de plaats slachtoffer van een geallieerde bomaanval. De oostelijke oude binnenstad wordt verwoest, in totaal 40% van het oude patrimonium gaat in vlammen op. Met behulp van veel giften uit de hele wereld worden de verwoeste delen weer opgebouwd.

Rothenburg is ook bekend om zijn Rothenburger ballen. In een winkel krijgen wij uitleg van de bakker hoe deze ballen worden gemaakt. Het deeg wordt in reepjes gesneden en gevormd tot een bal, daarna vijf minuten in de frituur en de bal is geboren.

Na deze uitleg natuurlijk geprobeerd hoe dan zo'n bal smaakt. Marja valt het tegen en ik vind hem eigenlijk wel lekker.

Na nog even de toren van het stadhuis te hebben beklommen is het weer tijd om lekker uit te rusten op de camping. Voor het vertrek uit het stadje komen we nog een oud mannetje tegen die voor een aantrekkelijk prijsje houtsnijwerkpoppetjes verkoopt voor een SOS kinderdorpproject. We kopen een poppetje en maar hopen dat deze goed aankomt. Terug op de camping heerlijk in de schaduw met een biertje en een wijntje. Wie doet je wat?

De camping begint weer lekker vol te lopen. Het begin van het Pinksterweekend. Morgen gaan we weer lekker fietsen naar onze volgende bestemming.

1. Jacqueline:
    2 juni 2017
    Goed om te lezen dat jullie zo genieten op vakantie!! Geniet van de laatste uren rust en succes morgen weer met fietsen!
  2. Astrid:
    2 juni 2017
    Wat fijn dat het fietsen zo goed gaat, en met zulk mooi weer.
    En dat het met de vader van Marja weer beter gaat. Dan fietst het nog fijner!
  3. Ellen Seinen.:
    3 juni 2017
    Wat een mooi verslag weer en prachtige foto`s. Fijn dat jullie ons mee laten genieten. Ga zo door en fijn dat het met je vader beter gaat, Marja, toch een geruststelling.
    Fiets lekker verder en geniet van alles en van elkaar.
    Groeten van Ellen Seinen.