Fietsen door het Altmuhltal

3 juni 2017 - Gunzenhausen, Duitsland

Gunzenhausen, 3 juni

Na een rustdag begint het toch wel weer te kriebelen om verder te fietsen. Afrekenen bij de campingbaas en onze Japanse buurman zet mij nog even op de foto met de fiets en bepakking en natuurlijk vindt hij mijn Garmin ook heel mooi. Ik ga deze niet verkopen, want wij hebben hem nog wel nodig de komende weken. Onze buurman blijft in Rothenburg en gaat hierna nog zeker twee maanden rondfietsen door Europa.

We fietsen onderlangs Rothenburg Ob der Tauber richting het Altmuhltal. De route  verlaat na Gebsattel het dal van de Tauber en klimt de beboste heuvels van het natuurpark Frankenhohe in. De eerstvolgende plaats is Leutershausen, deze plaats ligt aan de bovenloop van de Altmuhl. Na Leutershausen fietsen we door een wijd dal dat oogt als een hoogvlakte met vooral veel vochtige weiden met veel bloemen die van dit vocht houden. Ook de ooievaars vinden hier hun voedselgebied. In elk dorp komen we klepperende ooievaars tegen met hun jongen.

In de plaats Herrieden ging de kerk net uit met veel mensen die een dikke bijbel onder de arm hadden. Morgen is het immers Pinksteren. Voor de kerk ligt een mooie fontein en Marja koelt haar voeten.

Ondertussen begint de bewolking toe te nemen en krijgen we de eerste regendruppels te verwerken. Even schuilen in een bushokje met daarnaast een Jezuskruis. Ik denk dat Hij ons heeft bespaard voor een heuse onweersbui. Via Ornbau, langs het Altmuhlkanaal naar de Altmuhlsee vinden we onze camping Fischer-Michl. Een plekje is snel gevonden.

Na het douchen gaan we even naar de Lidl in Gunzenhausen en op de terugweg trakteren we ons op een heerlijke witte wijn en een biertje op een terras aan de Altmuhlsee. Op de camping nog even gezorgd voor een maaltijdje en onze dag zit er bijna weer op. Vandaag was het 27 graden en morgen gaan we naar 19 graden.