Afscheid nemen van Lilly

4 juni 2017 - Dollnstein, Duitsland

Vandaag is de temperatuur behoorlijk gedaald en dat ging de afgelopen nacht gepaard met veel regen en wind en af en toe een klap onweer.

Vanmorgen was het nog steeds nat en daarom kunnen we nog een uurtje langer blijven liggen.

Rond tienen was het dan tijd om afscheid te nemen van onze Duitse buurman uit Berlijn en zijn 3 jarig dochtertje Lilly. Zij kwamen gisteravond tegen half acht op de camping en toen was mijn verhaal al klaar. We hebben hem nog even geholpen om de tent op te zetten. Een hele onderneming voor hem om met zo'n klein kind een paar dagen te fietsen en dan ook nog te kamperen.

We besluiten om de route van Clemens Sweerman, de schrijver van ons routeboekje, niet te volgen. We fietsen vanaf Gunzenhausen de Altmuhltalroute naar Treuchtlingen. Volgens Clemens een saaie route, maar dat viel eigenlijk best wel mee, we hadden wel de wind vol in de rug. We komen alleen niet zoveel dorpjes en stadjes tegen. Onderweg gebruiken we in een plaatsje Aha bij de plaatselijke voetbalvereniging ons ontbijt op het terras aan het voetbalveld. We kunnen het niet beter treffen.

De lucht ziet er af en toe best wel dreigend uit, maar uiteindelijk komen we zonder kleerscheuren in Treuchtlingen aan. Het valt ons op dat er in het Altmuhltal veel weidegrond is, maar geen enkele koe te bekennen.

Men leeft hier hoofdzakelijk van de akkerbouw, zoals rogge, gerst en ook gras.

Vanaf Treuchtlingen wordt alles weer veel lieflijker, precies zoals wij het ons hadden voorgesteld.

De route van Clemens pakken we hier weer op en deze gaat naar de volgende plaats Pappenheim. Op een heuvel in deze stad staat de nog indrukwekkende burchtruine uit 1050 die in de middeleeuwen de residentie vormde van de heersers van het Heilige Roomse Rijk. Wij vinden een mooie plek onder deze ruïne om ons broodje op te eten.

We fietsen verder naar Solnhofen , deze plaats bezit nog resten van een Karolingische Sola Basilika uit de 8e eeuw. Voor deze Basiliek slaan wij linksaf naar onze finishplaats, Dollnstein. Onderweg komen we aan de overkant van de rivier komen we plotseling de twaalf apostelen tegen. Een massief gesteente uit het Jura tijdperk, bestaande uit twaalf verschillende rotsen. Dit Jura gesteente komen we nu steeds vaker tegen.

We komen in Dollnstein, een klein plaatsje en hier is een camping met de mooie naam: camping Dollnstein. We vinden een mooi stekkie aan de Altmuhl.

Het is inmiddels weer behoorlijk opgeklaard, dus na het douchen zitten we nog heerlijk met een glaasje wijn in de zon aan de rivier. De fles wijn hebben we gescoord bij een soort van Malle Pietje winkel, kort voor Dollnstein. Deze man heeft werkelijk alles in zijn winkel te koop, dus ook een heerlijke fles Merlot.

Op het moment dat we heerlijk het wijntje zitten te drinken komt plotseling "Captain Sparrow uit het water zonder boot, maar met ski's.