Tweede pinksterdag

5 juni 2017 - Beilngries, Duitsland

Het valt ons op dat het 's morgens nog steeds heel vochtig is, dus de tent wordt dan ook elke morgen vochtig ingepakt en moet vandaag onderweg worden gedroogd want wij gaan de komende nacht slapen in een Zimmer frei.

Volgens ons routeboekje wordt het weer een prima tocht en het weer werkt nog steeds prima mee.

Het is vandaag Tweede Pinksterdag en ook in Duitsland wordt dit gevierd. Alle winkels zijn vandaag gesloten, zelfs de bakker in Dollnstein is niet open.

We gaan proberen om in het volgende dorp een broodje te kopen, maar dat zit niet mee. Geen bakker te vinden. Dan maar weer verder naar de eerstvolgende grote stad, Eichstatt. Op de route daar naar toe vinden we in een klein plaatsje een plek om te frühstücken. Hotel Hirtenwirt is onze redding. We vragen of wij hier kunnen ontbijten en dat is mogelijk, dus voor € 5 per persoon een ontbijten gegeten en dat was toch heerlijk. Een lekkere plak ham en kaas, wat wil je nog meer.

Met een volle maag fietsen we verder naar Eichstatt, een oude bisschops- en universiteitsstad. De Limesroute krijgt steeds meer een gezicht.

In Pfünz staat een gereconstrueerd deel van het Castellum Vetoniana, maar daar moet je wel een klimmetje aangaan van 20% en daar hadden we geen zin in.

Verder gaat het door het steeds mooier wordende Altmühltal. Via Walting en Bohming komen we in Kipfenberg. Hier kruist de Limes het dal van de Altmühl, in deze streek Teufelsmauer geheten.

Onderweg komen we weer fietsende Duitsers tegen en hun vragen meteen waar wij vandaan komen en waar we naar toe gaan. Iedereen vindt het geweldig dat we gaan fietsen naar Wenen.

Uiteindelijk komen we in een mooi stadje Beilngries. Dit is een mooi toeristenstadje welke dateert van rond het jaar 1000. Op een heuvel ligt het laat middeleeuwse slot van de Graven van Hirschberg.

Via Booking.com hebben we gisteren een zimmer frei geboekt en onze Garmin leidt ons er prima naartoe. Een gezellige kamer op nog geen drie minuten fietsen van het centrum.

Na de gebruikelijke douchebeurten gaan we de stad eens bekijken.

Er is op deze Pinksterdag een gartenshow georganiseerd en wij moeten zien of wij hier een flesje wijn kunnen scoren voor de avond. We komen op de markt een Franse Duitser tegen die ons probeert een wijntje te verkopen. Echter niet een fles maar een heleboel en hij kan ze afleveren in Almelo. Wij willen echter maar 1 fles wijn, maar hij wil ons deze niet verkopen. Hij mag zelfs geen wijn verkopen op deze markt. De deal gaat niet door en wij gaan verder zoeken.

Bij een biergarten vragen we of ze een flesje wijn willen verkopen en bingo. Ze hebben alleen nog maar een fles rosé voor € 9,50. Geen probleem, wij zijn reuze geholpen. De vraag is nu: zijn we nu alcoholisten of niet.

Na het bezoekje aan de gartenmarkt zoeken we een terras op om lekker iets te drinken en te eten. Een schnitzel Wiener art met patat smaakt voortreffelijk.

Ondertussen neemt de bewolking meer en meer toe en op het moment dat ik dit verslag schrijf is het gaan regenen. Hebben we toch niet voor niets een droog onderkomen gezocht. De tent hebben we onderweg aan een mooi meer laten drogen, dus die hebben we voor de komende nacht niet nodig en kan droog in de tas blijven.

Morgen dreigt het ook nog iets te gaan regenen, maar daarna is het alleen nog maar zonneschijn. We hebben het al eerder gezegd, maar het is ook waar. Elke dag is een feestje, elke dag is heerlijk genieten.

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl