De eerste regen dag

6 juni 2017 - Bad Abbach, Duitsland

Na een lekker ontbijt in ons pension pakken we onze bagage weer op de fiets. De dag begint mistig, maar al heel snel trekt deze op. Volgens Wetteronline wordt het vandaag een regenachtige dag, maar toch hebben we in het begin nog een flets zonnetje.

Na een uur begint het te druppelen en het zou niet meer droog worden. Gisteren hadden we al besloten, dat als het zou regenen, we in Bad Abbach een appartement zouden nemen met een kitchenette.

Al vrij snel komen we in Dietfurt, een mooi middeleeuws stadje. Vanaf hier gaat de route naar Riedenburg, hier staan enkele burchtruines en het slot Rosenburg. Het is jammer dat het regent, hierdoor is het zicht op de ruïnes beperkt.

Vier kilometer verder gaat de fietstocht langs het plaatsje Prunn. We zien een hoge rotspunt met daarop een burcht, een van de best bewaarde ridderkastelen in Beieren. Verderop komen we een mooie overdekte pauzeplek tegen. Een kopje koffie is snel gemaakt.

In Essing komen we over het Ludwig-Donau-Main kanaal een mooie houten hangbrug tegen. Het schijnt dat deze brug de langste van Europa is. Het mooie is dat er net een rondvaartboot onder de brug doorvaart. Iedereen op dit schip zwaait naar ons ,wij zwaaien terug( het waren er maar drie.) De Altmühl is inmiddels gestroomd in dit kanaal, welke weer een verbinding is met de Donau. We komen een reconstructie van een Keltische nederzetting tegen en natuurlijk moeten we deze even bekijken.

Vanaf hier fietsen we langs de Donau, de laatste rivier op onze reis. We hebben een discussie over of de Donau mannelijk of vrouwelijk is, der of die. Marja vraagt een visser en hij heeft het antwoord, de Donau is vrouwelijk, dus: die Donau, maar wel der schönen blauwen Donau. Waarom dan?  Het valt ons op dat niet alleen de Limesroute hier loopt, maar ook de route naar Santiago de Compostela en de Donau fietsroute.

Hoe toevallig is het dat we onze Limesroute ook steeds weer de Santiagoroute tegenkomen. Iets verderop in een klein plaatsje komen we zelfs een St. Jacobskerk tegen en hier even onze bidons gevuld bij een bron.

Uiteindelijk komen we dan in Bad Abbach, de finishplaats van vandaag. We gaan op zoek naar het Parkresidenz Bad Abbach. Via de navigatie is dit geen probleem. We worden vriendelijk ontvangen door de mevrouw van het hotel. Zij heeft voor ons een schitterende kamer met een keukentje. Zij bied aan om voor ons de was te doen en daar zeggen wij geen nee tegen. De regen valt met bakken uit de lucht en het is heel verstandig om vannacht hier te blijven slapen.

Het schijnt dat alle restaurants van Bad Abbach vandaag gesloten zijn, maar wij hadden toch al een idee om zelf te gaan koken. De Norma is snel gevonden en in een enorme regenbui lopen we weer terug naar ons hotel. Gelukkig hebben we een paraplu meegekregen.In onze keuken gaan we een maaltijdje bereiden en gaan we ons inlezen voor de dag van morgen.

1. Familie Bake:
    6 juni 2017
    Ondanks de regen dag zie ik toch hele prachtige foto's erbij geplaatst! Mooi hoor! En wat aardig dat de was gewoon voor jullie wordt gedaan vandaag!! Heel veel plezier nog!
  2. Hans:
    6 juni 2017
    Mooie verslagen Bert en Marja, jullie genieten weer onderweg net zoals jullie onderweg waren naar Santiago.
    Groetn uut Thiviers
    Hans
  3. Marja en Bert:
    6 juni 2017
    Hoi Hans, het is inderdaad weer genieten op onze fietstocht naar Wenen. Maak jij er net zo'n feestje van.
  4. Ben Vlaskamp:
    6 juni 2017
    De verslagen zijn mooi. Je bent nu in de buurt van Regensburg? Nu door het Beierse Woud richting Passau? Het weer was hier vandaag ook herfstachtig. Geniet van de fietstocht.
  5. Marja en Bert:
    6 juni 2017
    Hoi Broer, wij zijn nog 20 km van Regensburg en morgen gaan we via deze plaats naar Straubing. Men verwacht morgen weer beter weer, maar niet echt warm.
  6. Ben Vlaskamp:
    6 juni 2017
    Dus dat wordt morgen weer genieten? Regensburg is een heel mooie stad, dat geldt ook voor Straubing. Ook weer met een Sankt Jakobskirche.
  7. Frits en Betsy:
    7 juni 2017
    Hallo Bert en Marja,
    Het is iedere keer weer genieten van jullie reisverslag, we genieten gewoon op afstand mee van jullie fietstocht. Het heeft hier ook behoorlijk geregend, dus jullie tuin staat er weer stralend bij.Morgen gaan wij richting Frankrijk en gaan eerst ook een paar dagen fietsen langs de Moezel. Als we Wifi hebben zullen we de reisverslagen weer volgen. In ieder geval nog heel veel mooie dagen. Frits en Betsy
  8. Rene & Baiba:
    8 juni 2017
    Mooie, prachtige verhalen! Beetje regen maakt niet uit, wel de ketting goed smeren :-)

Hopelijk gaat de zon weer schijnen en fietsen jullie met plezier naar Wenen :-)

Hier in Nederland is het ook wisselvallig. Volgende week gaan we naar Letland, en hopelijk wordt het weer daar ook beter.

Mochten jullie nu nog een mooi kerkje tegenkomen: een kaarsje aansteken zal denk ik wel helpen :-)
  9. Johan en Christa:
    9 juni 2017
    Geweldig jullie verhalen en schitterende foto's. Hopen dat jullie vandaag niet zoveel regen hebben gehad als hier. Tegen de avond kwam de zon er door en blijft het weer goed. Wens jullie heel veel plezier verder. Groetjes van ons.