Het begin van het tweede routeboekje

7 juni 2017 - Straubing, Duitsland

Straubing, 7 juni

Na een nacht slapen in luxe appartement is het na het ontbijt toch weer tijd om verder trekken. We nemen afscheid van de twee dames van het hotel, maar niet eerder dan dat wij elkaar op de foto hebben gezet.

Wij fietsen in een rustig tempo naar Regensburg. Deze stad behoorde in het middeleeuws Europa tot een van de grootste steden. Dit gebied rond de monding van de Naab en de Regen is reeds vanaf het stenen tijdperk bewoond geweest. De stad dankt haar naam aan de Keltische nederzetting Radasbona. De voormalige legioensplaats Castra Regina vormde een van de belangrijkste legerplaatsen om de belangrijke Donau overgang veilig te stellen. Wij gaan met de fietsen aan de hand de stad bekijken en halen bij het VVV een plattegrond van de stad. We hebben met name de St. Peters Dom van Regensburg bezocht, deze is gebouwd naar het voorbeeld van de kathedralen in Troyes en Straatsburg. We konden niet zo heel lang genieten van de binnenkant, want het orgel werd net op dit moment gestemd en het leken wel een stel katten die we hoorden. Het was niet om aan te horen. Er net naast was een kleine schattige kerk en daar hebben we alles rustig kunnen bekijken.De stad kent vele middeleeuwse gebouwen.

Via de Steierne Brücke steken we de Donau over om aan de andere kant onze route te vervolgen. De eerste regenbui valt, maar we blijven droog door op tijd een kop koffie te kopen. Bij een regenbui daalt de temperatuur behoorlijk en het lijkt dan wel herfst. 10 graden.

In Regensburg eindigt ons eerste routeboekje op weg naar Wenen.

De zon breekt weer door en dat scheelt een trui, dus de regenjasjes kunnen weer uit.

De route gaat weer verder en we komen na een paar kilometer de enorme Walhalla tempel tegen, genoemd naar de eeuwige rustplaats van de vroegere Germaanse Goden. De tempel werd tussen 1820 en 1842 gebouwd in opdracht van koning Ludwig 1 van Beieren. We gaan niet met de fietsen helemaal naar boven, want dat is een enorm inspannend karwei.

Het gaat weer verder en we komen de plaats Wörth aan de Donau tegen. Deze plaats ligt tegen een heuvelrug van het Beierse Woud. Het slot Thurn is al vanaf een grote afstand te zien, thans is het in gebruik als bejaardentehuis. Wij hebben ons opgegeven voor een plekje in dit tehuis. Volgens Marja niet zo'n heel goed idee, want dan moeten onze kinderen en kleinkinderen wel heel erg ver reizen om op visite te komen.

We fietsen door het kleine plaatsje Pondorf en de eerste onweersgeluiden zijn hoorbaar. We wachten de bui maar even af en gaan schuilen in het plaatselijke kerkje. Niet voor niets, want de regen valt gestaag naar beneden en opnieuw begint het koud te worden.

Zelfs Marja stelt voor om ergens een warm onderkomen te zoeken, maar hoe verder we naar Straubing fietsen des te beter wordt het weer. Toch maar doorfietsen naar de stadscamping van Straubing

Onder een blauwe hemel zetten we onze tent weer op voor de komende nacht. Het belooft wel een koude nacht te worden, maar daar kun je je wel op kleden.

Boodschappen zijn snel gehaald bij de Aldi en vanavond drinken we een heerlijk Oostenrijks wijntje. We laten Straubing nog even voor wat het is. Morgenvroeg gaan we de stad bekijken en dan weer verder richting Passau.

1. Jacqueline:
    10 juni 2017
    Wat een mooie route zijn jullie aan het fietsen, we gaan de meiden maar eens even trainen op de fiets (en onszelf ook), dan kunnen we zelf ook eens een trekvakantie plannen :-). En wat een geluk dat het weer dit jaar zoveel beter is dan vorig jaar!! Veel plezier nog!!!
  2. Jopy ten Cate:
    10 juni 2017
    Weer met veel plezier de verhalen gelezen en de foto's bekeken. Wat is Europa toch mooi. Geniet er nog maar lekker van. Hoeveel dagen nog naar Wenen?
  3. Herman Roetgerink:
    10 juni 2017
    Op zaterdagavond heerlijk languit op de bank jullie reisverhaal gelezen. En wat mij vooral op valt is dat jullie onderweg zoveel oude historische stadjes tegenkomen. Het gebied in Europa waar jullie fietsen moet in vroeger dagen al erg belangrijk en strategisch zijn geweest. Maar op de fiets zie je natuurlijk ook veeeeel meer dan in de auto of.......het vliegtuig. Ga door en ze 'm op.
  4. A.M Schoemaker:
    10 juni 2017
    Mooie foto's! Hier is het prachtig weer! Ik krijg er ook wel zin in, als ik jullie zo zie genieten.
  5. Miennie Wilbers:
    Hallo Bert en Marga.
    Ik lees jullie verhalen met heel veel plezier.
    Ik wens jullie nog hele fijne dagen..
  6. W en C Heetebrij:
    11 juni 2017
    Wat een mooie tocht zijn jullie aan het maken. We lezen met plezier Bert's verhalen en genieten van Marja's foto's.
    Na een mooi Pinksterweekend op Ameland met onze familie gaan we nu een aantal dagen helpen met klussen in het nieuwe onderkomen van Nicolien en Rob.
    Nog fijne fietsdagen!
  7. RAM:
    11 juni 2017
    Hoi Bert en Marja. Mooie verhalen waar je wat van opsteekt en mooie foto's. Probeer wel zoveel mogelijk gebruik te maken van jullie tentje, daar blijf je jong bij. Vannhotels en pensions -niet te verwarren met pensioen- wordt je lui van. Veel fietsplezier. Groet rene en Annemiek.
  8. Herman:
    Marja en Bert,
    Fijn jullie verslag te lezen. Geeft een mooie indruk van de route.
    Succes met de nog komende etappes.
  9. Maico Bloemendaal:
    12 juni 2017
    Hallo Bert en Marja,
    Mooie verhalen en foto's.
    Zo zie je veel van de omgeving! en doe je veel kennis op. Geniet er van!
    Veel plezier nog.
  10. Astrid:
    12 juni 2017
    Wat een mooie verhalen en foto's!
    Die hagedis steelt de show, wat is hij mooi
    Nog fijne fietsdagen!