Karmelietenbier

8 juni 2017 - Winzer, Duitsland

Het is afgelopen nacht behoorlijk koud geweest, maar toch hebben wij er geen enkel probleem mee gehad. Toch wel weer heerlijk om in de tent te slapen. Ook vanmorgen laat de koekoek zich weer goed horen. Voor mij is het een barometer die regen aankondigt. Toch maar eerst van de komende dagen genieten, want het belooft mooi weer te worden.

Voordat we verder fietsen gaan we eerst Straubing bekijken. Een mooie stad met heel veel kerken. De kerk die wij hebben bekeken is de St. Peter basiliek, gebouwd op een terp. Ommuurd met een wel heel bijzonder kerkhof. Hier staat ook de Agnes Bernauerkapel. Het verhaal wil dat hertog Ernst van Beieren een boerendochter, Agnes Bernauer, in de Donau liet verdrinken omdat hij wilde verhinderen dat zijn zoon met dit meisje van eenvoudige komaf zou gaan trouwen. Later kreeg de hertog wroeging over zijn daad en liet de Agnes Bernauer kapel bouwen.

Wat opvalt is dat er in deze plaats een Karmelietenklooster staat en dat de Karmelieten hier bier brouwen. Misschien een tip voor het klooster in Zenderen.

We fietsen vanuit Straubing naar Oberalteich en hier staat het barokklooster Oberalteich. Deze abdij werd gesticht in 1100 en is nu in gebruik als Kulturforum met exposities en concerten. We mogen geen foto's maken, maar het zal niet de enige barokkerk van deze dag zijn.

Via het mooie toeristische stadje Bogen fietsen we naar Metten. Onderweg hiernaar toe komen we bij een boerderij een melkautomaat tegen en eigenlijk is een glaasje melk wel lekker. We worden geholpen door een oud opaatje met zijn herders hond Dinie en hij neemt ons mee naar zijn zoon, de boer.

Deze pakt voor ons twee grote glazen en tapt de melk .Heerlijke verse melk voor een paar eurocenten.

We komen in Metten en hier staat een Benedictijnerklooster uit 762. De abdijkerk van St. Michael werd later "verbarokt".

We moesten er een stukje voor omfietsen, maar het was absoluut de moeite waard. Vanaf hier is het maar een paar kilometer tot aan Deggendorf. Een druk stadje en we moeten goed uitkijken voor al het autoverkeer dat dwars door de stad gaat.

Verder gaat het weer en we moeten vele kilometers afleggen langs de Donau, maar dan wel achter de dijk. Deze dijk is aangelegd in jaren zeventig ter bescherming van alle mensen die hier wonen. Het zicht op de Donau is deze mensen nu ontnomen.

De eerstvolgende plaats is Niederalteich en ook hier staat weer een Benedictijnenklooster, maar dit is dan wel het oudste klooster van Beieren. De van oorsprong gotische St. Mauritiuskerk, als basiliek voorzien van twee torens, werd later omgebouwd tot een barokkerk.

In Winzer halen we bij de Netto de boodschappen voor vanavond en dan is het nog een paar kilometer fietsen naar onze camping Donautal in Nesselbach. Op de camping staan tegenover ons een Duits echtpaar en zij zijn geïnteresseerd wat wij aan het doen zijn. Mevrouw verteld ons alles over de route van Passau naar Wenen. Het moet wel heel geweldig gaan worden. We gaan het allemaal meemaken.