Aankomst in Passau

9 juni 2017 - Passau, Duitsland

Gisteravond hebben we op de camping genoten van accordeonmuziek, veel bekende liedjes; het kleine café aan de haven en Oh Margrietje kwamen voorbij.

Vandaag gaan we voor een korte etappe naar Passau. Onze buren vertellen ons dat we unbedingt Passau moeten gaan zien en niet zo maar voorbij gaan fietsen. Wij gaan hun advies opvolgen en gaan vandaag daar een camping zoeken.

We nemen weer afscheid van onze Duitse buren en gaan weer pad. De camping licht naast de route, dus meteen weer op de  juiste weg.

Het mooie van fietsen met bepakking is dat je zowel onderweg als op een camping altijd aanspraak hebt. Fietsers begroeten elkaar en op de camping komen ook meteen mensen een praatje met je maken. Fiets je vervolgens zonder tassen dan kent niemand je meer.

De eerstvolgende plaats op onze weg is Vilshofen, een stadje met een leuk gezellig centrum. Om half tien zitten de terrassen al vol en een enkeling zit al achter het bier. Het verkeer raast langs de terrasjes in het centrum, dat is dan weer iets minder.

Wij willen echter naar Passau, dus we fietsen weer verder langs de Donau.

Via Windorf komen we dan aan in Passau en de camping is snel gevonden. Een mooie plaats met alleen maar tentjes, bij een kanoclub. Alles is hier aanwezig, dus we kunnen heerlijk douchen.

We gaan Passau bezoeken. Nog geen twee jaar geleden had men hier het probleem van de vluchteling en daar is helemaal niets meer van te zien. Passau was 2000 jaar geleden al een centrum van bestuur, handel en cultuur. We laten de fiets op de camping en gaan per voet naar de Altstadt en wel naar de St.Stephans Dom. Een geweldig mooie kerk met veel barok. Wat een pracht en praal. We lopen ook even langs de plek waar de Donau, Inn en Ilz bij elkaar komen, dit noemt men hier de Dreiflüsseeck. Het is duidelijk te zien aan de kleur van het water dat hier de rivieren bij elkaar komen. Marja fotografeert nog even een Passauer salamander. Ik moet eerlijk zeggen dat zij een geweldige fotografe is op deze reis.

Een terrasje met een heerlijk koel glas bier en een wit glaasje Chardonnay is natuurlijk ook heerlijk.

We hadden onderweg al een leuk supermarktje gezien en dus daarlangs om even de boodschappen te doen. Terug op de camping is het al veel drukker geworden met allemaal mensen die aan het fietsen zijn richting Wenen. Morgen staat er weer een korte etappe op het programma. We hebben besloten om niet naar Boedapest te fietsen, want er is op de route zoveel te bekijken. Het is jammer om daar zo snel aan voorbij te fietsen. Vanaf morgen fietsen we de route Passau-Wenen. Elke fietsende Nederlander kent wel deze route en heef deze misschien ook al eens gefietst.

Vanavond zijn we nog even door twee meisjes uit Passau geïnterviewd over het leven op een camping en de belangrijkste vraag was: wat eet de camping vanavond? Natuurlijk hebben wij meegewerkt aan dit interview en het artikel wordt gepubliceerd in het Passauer dagblad.