Petronell

20 juni 2017 - Petronell-Carnuntum, Oostenrijk

Petronell-Carnuntum, 19 juni

Vandaag gaan we naar weer verder fietsen, maar nemen we eerst afscheid van onze buren. Het mooie hiervan dat de wereld toch wel heel erg klein is, want gisteravond hoorden we dat zij Nicolette de zus van mijn collega bij Flynth, Jeroen van Kooten. Al veel contact met hem gehad over diverse ICT software.

Op een of andere manier gaat het vandaag niet zoals andere dagen. Het afbreken wil nog maar niet vlotten en er zouden nog meer dingetjes op ons pad komen vandaag.

Wij hebben het camping gas op, maar in Klosterneuburg is een grote bouwmarkten, de OBI. Hier verkopen ze gas en voor de komende dagen moet dat geen probleem meer gaan worden.

Vanuit Klosterneuburg fiets je eigenlijk meteen Wenen in. We kiezen er bewust voor om vandaag niet door Wenen te fietsen, maar de groene variant over het Donau-Inzel. Wenen gaan we pas bekijken als Hein en Hanneke er het komend weekend ook zijn.

Net na Wenen worden we getrakteerd op een paar blote lichamen. We fietsen namelijk langs het FKK strand. Toch wel jammer dat er alleen maar zeventig plussers aan het naakt recreëren zijn.

Vanaf hier gaat fietsen we door het Nationalpark Donau-Auen, een mooie natuurgebied. We fietsen over de dijk door dit gebied en op een gegeven moment wordt je het dan wel zat, want je fietst 17 km alleen maar over lange dijken.

We hebben wel heel veel vlinders en bloemen gezien, maar het grote wild laat zich maar niet zien.

Om naar Petronell te gaan nemen we de routevariant in ons boekje en gaan we Orth aan de Donau met een klein pontje naar de overkant en daar beginnen de problemen. Aan de overkant merk ik dat ik mijn fietshelm heb laten liggen op het pontje. Op zich geen probleem, ware het niet dat de veerpont alleen maar gaat als er klanten zijn en die zijn er niet. We gaan eerst maar eens wat eten, maar nog steeds geen pontje. Wat moet je dan? Ik maak de keuze om de helm maar te schenken aan de veerman. Zonder helm, maar wel met een petje gaan we verder en dan dient zich het volgende probleem aan. Het pad waar wij over moeten fietsen blijkt wel een Romeins pad uit de Limes periode.

Na anderhalve kilometer komen we iemand tegen en het blijkt ook nog iemand te zijn die onze taal spreekt. Het is een Vlaming van oorsprong uit Antwerpen, die inmiddels al dertig jaar in Oostenrijk woont.

Hij wijst ons de juiste weg, eerst door het mooie natuurgebied. We zien hier nog een ijsvogel.

Vanaf Maria Ellend(e) gaat de weg dan over lange, lange, rechte wegen naar ons uiteindelijke doel: Petronell-Carnuntum.

Hier vinden we een camping naast een tennisbaan en het blijkt al behoorlijk druk te zijn, acht plekken. Het is ook maar een klein veldje met veel nationaliteiten, Nederlanders, Fransen, Duitsers en Oostenrijkers.

Morgen gaan we deze plaats bezoeken, dus gaan we weer even een rustdag inlassen.

Petronell-Carnuntum, 20 juni

Vandaag gaan we onze geplande rustdag goed besteden. Het beloofd een warme dag te gaan worden, dus moet alles in de ochtend en een klein deel van de middag gebeuren.

Eerst even naar het plaatsje fietsen om bij de plaatselijke winkel de boodschappen van deze dag te gaan doen, want de winkel is maar open tot twaalf uur.

Na het ontbijt fietsen we naar Petronell-Carnuntum. Deze plaats vormt een belangrijke schakel in het thema van onze route met de grootste Romeinse opgravingen in Midden Europa. De grote Romeinse militaire en burgerstad Carnuntum was de hoofdstad van de Romeinse provincie Opper-Panonia.

We gaan het dorp bezoeken en betalen een entree voor senioren. Het scheelt wel weer € 4. In het park lopen we over de oude Limesweg langs diverse opgravingen. Veel van de gebouwen zijn gereconstrueerd dus krijgen we een goed beeld van de leefwijze van deze Romeinen. Verderop ligt het grote amfitheater. Leuk om hier te zien zijn de talloze prairiehondjes? Die hier bij tientallen rondhuppelen. Een mooi gezicht en tevens een mooie plek om onze lunch te gebruiken. We hebben onze Limesroute op een mooie manier afgesloten. Aan het begin van onze tocht, vorig jaar, kwamen we door Xanten (ook een oude Romeinse nederzetting), net over de grens bij Nijmegen en nu in Petronell. We hebben een geweldig mooie route gefietst, met dank aan Clemens Sweerman, die deze route voor ons op papier heeft gezet.

De temperatuur is inmiddels flink opgelopen en het wordt weer tijd om de schaduw op te zoeken op onze camping. Teruggekomen blijkt dat alle campinggasten van gisteren zijn vertrokken, dus we staan met ons tentje helemaal alleen.

Morgen gaan we onze laatste fietsetappe doen van onze vakantie naar Bratislava, een afstand van ongeveer dertig kilometer. Hier hebben we een hotelletje geboekt i.v.m. de veiligheid.

We gaan in Bratislava proberen om een bootreis te boeken naar Wenen. Het lijkt ons ook wel leuk om de omgeving eens te bekijken vanaf een boot.