17 en 18 juni

18 juni 2017 - Klosterneuburg, Oostenrijk

Klosterneuburg, 17 juni

De afgelopen avond hadden we geen licht nodig, want we werden de hele avond bijgelicht door talloze vuurvliegjes, lichtgevende beestjes. Om half elf zochten we onze slaapzakken op en maar goed ook, want het begon licht te regenen.

Vanmorgen werden we wakker van alle vogels en de haan die meer dan drie keer kraaide. Heerlijk rustig op deze camping. We gaan ons nog een keer wassen op kamer no.6 en dan is het alweer tijd om te gaan.

We nemen afscheid van de gastvrije eigenaars van de Gasthof en vandaag gaat de route veelal over de dijk langs de Donau en de temperatuur is inmiddels gedaald naar een graad of twintig. Een heerlijke dag om te fietsen en af te koelen, want de komende dagen stijgt de temperatuur weer naar boven de dertig graden.

Onvoorstelbaar, maar wel waar. We kunnen geen vakantie herinneren met bijna alleen hoge temperaturen. Ten opzichte van vorig jaar is alles weer goed gemaakt. We komen vandaag maar weinig plaatsen tegen, alleen de plaats Tulln. Deze plaats stond in de oudheid bekend als de Romeinse legerplaats Comagena.

We gaan ook hier de kerk bekijken, de Romaanse pijlerbasiliek van St. Stephan, opnieuw een mooie kerk.

Via het centrum van Tulln komen we weer terug op de dijk aan de Donau. We fietsen langs het kleine haventje, want daar ligt de "Regentag", het schip van kunstenaar Hundertwasser. Van deze meneer gaan we de komende dagen nog meer zien en horen, volgens ons routeboekje.

Even verderop komen we het Nibelungen monument tegen. De Nibelungen epos is een verhaal, welke al reeds in 1200 op schrift is gesteld, maar de sagen en verhalen werden al eerder overgeleverd of bezongen. Het verhaal gaat dat de dappere Siegfried uit Xanten de Nibelungenschat had gekregen en wilde trouwen met de mooie Bourgondische koningsdochter Kriemhilde. Siegfried huwde zijn Kriemhilde en zij waren erg gelukkig. Maar de schoonzus van Kriemhilde, Brunhilde  was zo jaloers dat zij de Bourgondiërs opstookte om Siegfried te vermoorden en zo de Nibelungenschat aan haar toe te eigenen.

Na de moord op Siegfried vertrok de verbitterde Kriemhilde langs de Donau om te huwen met de machtige Hongaarse Hunnenkoning Etzel. Het gezelschap werd ontvangen in Passau door de bisschop. Kriemhilde ontmoette Etzel in Tulln en zij vierden de verloving in Traismauer met een riddertoernooi. Het bruiloftsfeest vond plaats in Wenen en duurde liefst 17 dagen. Ze kregen ook nog een zoon, Ortlieb.

Na 30 jaar was Kriemhilde niet vergeten wat haar was aangedaan en zij nodigde haar familie uit voor een bezoek. Een gevolg van meer dan 500 personen kwam na 12 dagen bij de Donau aan, waar zij een veerman en diens landheer bruut ombrachten. De begeleidende geestelijke voorspelde narigheden maar werd overboord gesmeten en op hem na zou niemand ooit uit het Hunnenland terugkeren.

Dit verhaal komen we in elke plaats na Passau tegen. In elke plaats is er wel iets gebeurd.

Na Tulln fietsen we met de Westenwind in de rug naar onze verblijfplaats voor de komende nacht , Klosterneuburg.

We hebben hier een leuke plaats geboekt voor de komende twee nachten. Morgen gaan we deze stad bekijken, maar vanavond eten we een heerlijke halve haan met kartoffelsalat.

Klosterneuburg, 18 juni

Vandaag gaan we lekker een rustdag nemen. De afgelopen nacht hebben we nog een een paar drupjes regen op de tent gehad, maar vanmorgen scheen de zon alweer.

We gaan Klosterneuburg bezoeken met zijn mooie stift. Klosterneuburg ligt op slechts tien kilometer van Wenen en is bekend als een wijnstad. De stad dankt zijn naam aan het Stift of wel Klooster Neuburg, welke hier boven de stad ligt, de bovenstad. De camping ligt in de benedenstad.

We gaan na het ontbijt wandelend naar het klooster en bezoeken de Romaanse kapittelkerk. Om 11.00 uur begint daar een eucharistieviering en wij besluiten om deze bij te gaan wonen. Het kerkbezoek lijkt hoger dan bij ons. Het valt wel op dat heel veel mensen te laat komen. De viering is in het Duits en de gezangen in het Latijn. Het lijkt wel een zondagmorgen in de St.Georgiusbasiliek van Almelo, alleen dan in het Duits, maar wel een nog mooiere kerk.

We zitten de hele dienst uit. Vandaag is het voor de derde keer op rij vaderdag, dus weer koffie met een lekkere torte. We vinden een mooie wandeling door de wijnvelden, de weinerlebnisweg. Met een stijgingspercentage van 18% omhoog kunnen we hoog boven de stad uitkijken en in de verte zien we Wenen al liggen.

We lopen terug naar het klooster en in een vinotheek vergapen wij ons aan alle mooie dingen die je daar kunt kopen, maar op de fiets kun je niets meenemen, dus weer wat uitgespaard.

Dit bedrag gebruiken we om op een terras nog even heerlijk iets te drinken. De temperatuur loopt weer lekker op en het schijnt dat aan het eind van deze week de 37 graden wordt gepasseerd.

Aan het eind van de middag zijn we terug op de camping en dan gaan we nu dan wel gebruik maken van onze rustdag. Heerlijk dit verslag schrijven en voor de rest helemaal niets meer doen.

Morgen fietsen we via Wenen naar Petronell, daar zijn er nog heel veel mooie Romeinse opgravingen te bewonderen. Een dag later gaan we ook nog even Bratislava bezoeken om dan aan het eind van de week weer terug te zijn in Wenen.

Komende vrijdag komen onze vrienden Hein en Hanneke met hun camper ons ophalen. We gaan natuurlijk wel eerst Wenen bekijken, voordat we de terugreis gaan maken. Zover is het allemaal nog lang niet en blijven we genieten van een onvergetelijke reis.

1. W en C Heetebrij:
    18 juni 2017
    Mooi verslag weer, Bert en Marja.
    Een fijne week nog gewenst!
  2. Martin en Anja:
    18 juni 2017
    Wat een fantastisch mooi avontuur weer. Om zo zin in te krijgen, dankzij jullie enthousiaste verslagen. Nog een heel mooie laatste week gewenst !!
  3. Eric en Marianne:
    18 juni 2017
    Tulln an der Donau. Tegenover het haventje ligt een mooie camping, met elke morgen om 7 uur de rijdende bakker met warme broodjes. Maar je kunt ook niet elke camping aan doen. Vulle wille nog.
  4. Frits en Betsy:
    18 juni 2017
    Beste buren, wat zijn de verslagen uitgebreid en wat een kennis moet je hebben Marja en Bert. Wij zitten nog in de Drome en hebben het heel fijn, donderdag gaan we naar de Franse Alpen hebben ook daar hebben we veel zin in. Wij wensen jullie nog een goede week toe en wat hebben we elkaar veel te vertellen. Je weet als we kunnen willen wel op jullie aanstaande hond passen. Veel liefs en tot in Almelo
  5. Jacqueline:
    18 juni 2017
    Hoi pap en mam! Wat een mooie verhalen weer! Wij zijn inmiddels weer terug in Amersfoort, na een ontspannende nacht in Almelo. Bedankt voor het gebruik van jullie huis :-)!! De vissen zijn weer overvoerd en de koeien dol van het roepen, dus we hebben het weer leuk gehad :-p. Geniet van de komende dagen op de fiets!
  6. Johan en Christa:
    19 juni 2017
    Super zoals jullie het doen. En inderdaad het weer blijft gewoon geweldig. Heel veel plezier nog en de groetjes aan Hein en Hanneke.
  7. Gerard en Evelien:
    19 juni 2017
    Het doet ons weer goed dat je op vaderdag de mis bijwoont en zelfs uitzit. Bert, heeft Marja nog aan jou gedacht? Het is wel een schitterende fietstocht en jullie zijn onze kanjers for ever.
    Gerard & Evelien