Fietsen langs de Main

29 mei 2017 - Aschaffenburg, Duitsland

Mainaschaff, 29 mei

Het is wel even wennen om na een paar nachten in een tent wakker te worden in een bed. We lagen gisteravond al vroeg op bed,want de wekker hebben we op kwart voor zeven gezet. We staan vroeg op, want we willen op tijd op de fiets zitten ivm de warmte.

Na een lekker ontbijt in de jeugdherberg pakken we onze fietsen op en langs de Main vertrekken we richting Mainaschaff, opnieuw een camping aan de Limesroute.

Al snel laten we Frankfurt am Main achter ons en fietsen we weer door de uiterwaarden van de Main.

Het begint al snel weer heerlijk op te warmen, het zou uiteindelijk vandaag boven de 30 graden gaan uitkomen en het begint ook een beetje benauwd te worden.

Na Offenbach komen we weer meer te fietsen in een landelijk gebied. Een paar kilometer verderop ligt aan de andere kant van Main een mooi slot, genaamd Phillipsruhe. Nu is dit slot niet zo bijzonderswaardig, maar wel dat er al in het jaar 90 een stenen Castellum heeft gestaan en de Romeinen bouwden hier ook een brug over de Main. De brug is er niet meer, maar het slot wordt nog steeds bewoond.

Verder gaat het langs de Main naar de volgende mooie plaats, Altstadt Steinheim. Rond de Obertor in het centrum staan veel vakwerkhuizen. Het stadje heeft ook een mooi slot, Schloss Steinheim.

We komen op de binnenplaats van dit slot enkele mensen tegen op een bankje. We spreken hun aan in het Duits, maar zij begrijpen ons niet. Later bleek dat het Fransen waren, dus we nemen met een au revoir afscheid van hun.

Verderop langs het Mainoeverpad ligt Seligenstadt. Een belangrijke stad in Romeinse oudheid. Hier vinden we nog vele plekken uit deze tijd. Het mooiste gebouw in deze plaats is echter de vroegere Benedictijnerabdij, welke in 1803 is verlaten. De Karolingische basiliek staat er na ruim 1100 jaar in volle glorie. We brengen een bezoekje aan de tuinen, met name de kruidentuin. Een hele verscheidenheid aan kruiden vinden we hier. Wat bij ons in de tuin als onkruid wordt gezien is hier een kruid.

We hebben voor onszelf wel enkele ideeën opgedaan om bij ons thuis ook een kruidentuin in te richten. In Seligenstadt gaan we met de veerpont naar de andere kant van de Main en fietsen door naar de finishplaats van vandaag, camping Mainpark See in Mainaschaff.

Een leuke camping zonder WiFi, dichtbij de autobaan A3, de doorgaande route naar o.a. München.

De tent staat weer goed onder een boom in de schaduw en het is tijd om eens een duik te nemen in het meer van de camping.

1. Ben Vlaskamp:
    31 mei 2017
    Wens ik jullie morgen of overmorgen een mooie dag richting Rothenburg. Een prachtige stad. Breng ook even een bezoek aan de winkel waar het altijd Kerstmis is. Heel mooi om te zien.
  2. Jan en Jitske:
    31 mei 2017
    Marja en Bert sterkte met je (schoon)vader!
    Hartritmestoornissen is niet prettig, gelukkig is hij in goede handen.
  3. W en C Heetebrij:
    1 juni 2017
    Hoi Marja en Bert,
    We wensen jullie sterkte met jullie (schoon)vader en beterschap.
    Hopelijk bederft het niet jullie fietsplezier in deze bijzonder mooie tocht.
    Hartelijke groet!
  4. Frits en Betsy:
    1 juni 2017
    Hallo Marja en Bert,
    Heel vervelend dat jullie (schoon)vader nu tijdens jullie fietstocht ziek is. Ik hoop dat het vandaag weer iets beter gaat met hem. Wij wensen jullie sterkte. Hopelijk genieten jullie toch wel van jullie fietstocht.