Een groene route door het Ruhrgebied

29 mei 2016 - Meerbusch, Duitsland

Vanmorgen alles alweer snel ingepakt, dus we zijn het nog niet verleerd. Vanaf Xanten gaan we nu dan eindelijk de Limesroute volgen, volgens het routeboekje van Clemens Sweerman. Deze man vind alle kleine weggetjes, welke je normaal nooit zou vinden. De complimenten zijn voor hem. Het mooiste is dat we tegelijkertijd ook een andere Santiagoroute volgen.
Het eerste echte klimmetje komen we al snel tegen. We fietsen net na Xanten de Furstenberg op. Bovenop deze 69 meter hoge "berg" heb je een mooi uitzicht. Ook de Romeinen vonden dit een strategische plek om alles goed in de gaten te kunnen houden.
Via mooie plaatsen als Rheinberg en Baerl komen we in Homberg, een leuke plaats aan de Rijn. In deze plaats staat een industrieel monument. Voordat uit militair oogpunt de bouw van bruggen over de Rijn werd toegestaan, voer hier een spoorwegpont, die 700 wagons per maand kon overzetten, maar bij erg hoog of laag water werkte dit niet.
We fietsen verder langs de Rijn en via "Romeinse" fietspaden komen we uiteindelijk in Meerbusch. Na een mooie dag fietsen begint de bewolking toch dikker en dikker te worden en we besluiten om vandaag niet te gaan kamperen, maar een hotelletje te zoeken. We vinden een leuke B&B Kersting, maar helaas alles vol. De eigenaresse heeft echter een vriendin wonen in dit dorp en zij heeft nog een kamer vrij. Een hele mooie kamer en daar kunnen wij ons wel vermaken. Terwijl ik dit schrijf komt de regen met bakken uit de lucht.

1. Ellen Seinen.:
    29 mei 2016
    ik wens jullie een hele fijne en goede fietstocht toe en lees graag het vervolgtraject.
    Jullie maken er altijd een mooi . duidelijk verslag van.
    Groeten van Ellen Seinen.
  2. Jacqueline:
    29 mei 2016
    Gelukkig dus wel droog weer gehad met fietsen. Gisteren op weeronline leek de voorspelling nog niet zo best voor Xanten. Geniet van de nacht in de b&b en veel plezier en succes weer de komende dagen! Groetjes van jacq en lisanne die nog even wakker was en jullie verslag ook even aangehoord heeft.
  3. Frits en Betsy:
    29 mei 2016
    Hallo Bert en Marja, wat hebben jullie weer leuke reisverhalen met heel veel weetjes, je krijgt zin om zelf daar ook eens rond te kijken. Fijn dat jullie goed weer hebben gehad, want de voorspelling was niet zo goed. Kijk uit naar jullie volgende reisverslag. Voor de komende dagen fijne dagen met goed weer. Wij krijgen morgen de jongetjes, ook ik hoop dat het hier ook droog blijft.
    Groeten, Frits en Betsy
  4. Martin en Anja:
    30 mei 2016
    Hi Marja en Bert. We vinden het weer een feestje jullie belevenissen te lezen. Geniet van jullie tocht en de vaak onverwachte ontmoetingen.
    Wij genieten van jullie verhalen. Groeten Martin en Anja