De Romeinse stad Xanten

28 mei 2016 - Xanten, Duitsland

Na een lekker ontbijt met als specialiteit, "kip in het gat" gaan we weer op weg. Ten zuiden van Aalten fietsen we via een smokkelpaadje de grens over en met de wind in de rug komen we al heel snel in een mooi plaatsje Rees. In deze plaats heeft Bert vorig jaar de wielerhandschoentjes laten liggen in een toilet,midden in de stad. Toch maar even kijken of ze er nog liggen. Helaas, iemand heeft ze toch meegenomen. Na Rees gaat de weg verder over de Rijnbrug richting Xanten. In het plaatsje Marienbaum komen we dan op de Limesroute. Marienbaum is het oudste bedevaartplaatsje aan de Neder-Rijn. Een zieke schaapherder zag in een droom de maagd Maria in een opvallende boom. De dag erna ging hij zoek naar deze boom en hij vond deze. Hij bad hier tot de gestalte en hij werd weer gezond.
Hierna gaan we op zoek naar de camping "Kerstgenshof". Het is mooi weer, dus vandaag gaan we kamperen. De camping is snel gevonden en na de tent te hebben opgezet en een heerlijke douche, gaan we naar Xanten.
Xanten vormt onbetwist een hoogtepunt langs de Limusroute vanwege de zeer uitgebreide opgravingen en reconstructies van Colonia Ulpia Traina, een Romeinse burgerstad van betekenis. De vesting kreeg rond 100 na Chr. stadsrechten van de Romeinse keizer Traianus en deed met 10-15.000 inwoners niet veel onder voor het Romeinse Keulen.
De stad raakt na een tijd in verval en wordt overgenomen door de Franken. De stad wordt gesloopt en iets verderop wordt met de stenen uit de stad in het jaar 1263 een kerk gebouwd in Xanten, de Romaans-Gotische St. Viktor Dom.
Xanten is momenteel een mooie stad met alle faciliteiten. Dit weekend is het kermis in de stad en natuurlijk lopen we even over deze kermis.
Hierna op zoek naar een winkel voor de boodschappen en we vinden de Edeka. Na deze inkopen terug naar de camping en voor de rest heerlijk van het campingleven genieten.

1. A.M Schoemaker:
    28 mei 2016
    En genieten hier lekker met onze buurvrouwen van de son met een buitje regen.
  2. W en C Heetebrij:
    29 mei 2016
    Inderdaad, de kop is er af. We wensen jullie een goede voortzetting van de fietstocht met veel wind in de rug.