Kolnisch wasser , Hochwasser en een dramatische beslissing

1 juni 2016 - Koblenz, Duitsland

30 mei Kolnisch wasser

Het was vanmorgen rond de klok van zessen, een enorme bak met water vergezeld van onweer maakte ons wakker. De voorbode van een mooie dag. Wij hadden gelukkig nog wat tijd, want om half negen kregen we ons ontbijt op de kamer met een briefje erbij van: doe het maar rustig aan, want het is toch slecht weer.
We hadden de keuze of nog een nachtje hier blijven of fietsen naar Keulen. Tegen half tien werd het zowaar droog en we besloten om te gaan. De eerste grote stad die we tegenkomen is Neuss. Deze plaats behoort samen met Trier en Augsburg tot de oudste steden van Duitsland. Al voor wij in het centrum van Neuss aankwamen begon het te regenen en dat werd eigenlijk alleen maar erger. We gaan een kop koffie drinken bij een Italiaan, in de hoop dat alles snel voorbij zou zijn. Niets is minder waar, het begon alleen nog maar harder te regenen. Fietsen we verder of stoppen we hier?
We zijn toch al nat, dus we gaan verder fietsen. Het is nog maar vijfendertig kilometer tot aan Keulen. Toeval of niet, maar na Neuss wordt het droog en in Keulen begint zelfs de zon er door te komen. In Keulen brengen we natuurlijk een bezoek aan de Dom. Tegenover de Dom zit het VVV kantoor en we vragen naar een camping, want het is tenslotte goed weer geworden. Onderweg naar de camping krijgen we een verschrikkelijke bak water over ons heen, maar toch gewoon naar de camping en daar onze tent opgezet op een droog plekje langs de Rijn.
Het is trouwens geweldig mooi fietsen langs de Rijnoevers langs Keulen. Het belangrijkste bouwwerk van Keulen is de Dom, de bouw begon in 1248 en in feite zijn de steigers nooit verdwenen. Anno 2016 staat de kerk nog steeds in de steigers. In de Tweede Wereldoorlog bleef wonderwel de kerk gespaard, terwijl 85% van de gebouwen werd platgebombardeerd. Keulen was vroeger de hoofdstad van de Romeinse provincie Nedergermania en heette voluit Colonia Claudia Ara Agrippina.
We hebben Engelse buren, zij fietsen van de monding van de Rijn naar Rotterdam, 's avonds hebben we gezellig met elkaar verhalen gedeeld.

31 mei Hochwasser aan de Rijn

De afgelopen dagen is er veel regen gevallen in Zuid Duitsland en in Oost Frankrijk en vanmorgen bij het brood halen bij de receptie blijkt er toch paniek te zijn uitgebroken. Vanwege de hoge waterstand van de Rijn moet de hele camping ontruimd worden. Wij gaan sowieso vandaag alweer vertrekken, maar we moeten rekening houden met ondergelopen fietspaden langs de rivier.
 Vanaf de camping gaat het richting Wesseling en we komen een Wuppertaler fietser tegen op weg naar de Eifel. Hij fietst een tijdje met ons mee en het blijkt dat hij al heel wat fietsavonturen heeft meegemaakt.
Duidelijk is te zien dat de Rijn in een nacht tijd heel wat is gestegen, maar de fietspaden zijn nog steeds zichtbaar. In Wesseling nemen we afscheid van onze fietsende Duitser, hij heeft een E-bike en wij willen het toch wel iets rustiger aan doen. De route brengt ons richting Bonn, hier was tot de samensmelting van Oost en West Duitsland de regeringszetel gevestigd van de Bondsrepubliek Duitsland. Aan de Rijnoever staat het moderne glazen parlementsgebouw als symbool van de huidige democratie. Ook wordt Bonn al genoemd tussen 13 en 9 v. Chr. als "Bonna". De Romeinen verbleven uiteindelijk 400 jaar in Bonn, getuige van talloze graf en wijstenen.
De spanning neemt steeds meer toe of we alle fietspaden nog wel kunnen volgen. De Rijnpromenade in Bonn is goed te doen en ook de volgende halte tot aan Konigswinter met de mooie ruïne Drachenfels is geen probleem. Hierna komen we toch nog een obstakel tegen in de vorm van een kniehoge doorwaadbare plaats. We besluiten om terug te fietsen en toch maar de hoofdweg naar Remagen te fietsen.
In Remagen aangekomen zoeken we meteen de camping  "De Goldene Meile" en hier kunnen we probleemloos overnachten. Remagen is trouwens bekend om zijn brug van Remagen in de Tweede Wereldoorlog. De Amerikanen konden de brug probleemloos veroveren, want de springstoffen, welke door de Duitsers aan de brug waren gemonteerd, ontploften niet.
Tegen vieren fietsen we naar de Altstad en bezoeken we enkele Romeinse ruïnes en de St. Peter en Paulus kerk. Als laatste genieten we van een heerlijk biertje en een glas witte wijn aan de promenade.

1 juni Een dramatische beslissing

Vanmorgen is het water in de Rijn nog verder gestegen en het inmiddels ook weer gaan regenen. Na een heerlijk ontbijt, op het terras van de camping onder een grote luifel, springen we weer op de fiets richting Koblenz. Het is inmiddels droog geworden, maar het ziet er nog wel dreigend uit. Het blijkt al snel dat we geen enkel fietspad meer langs de Rijn kunnen gebruiken in verband met het Hochwasser, dus gaan we zoeken naar alternatieve routes. We moeten veel klimmen over de heuvels, maar als je moet klimmen, ga je natuurlijk ook weer dalen.
Ondertussen blijft het niet droog en het is geen pretje om alleen maar in de regen te moeten fietsen. We fietsen via Bad Breisach, Andernach naar Koblenz en we gaan op zoek naar een hotelletje, want onderweg werd ons verteld dat er in de avond weer veel regen zou kunnen vallen.
Het tweede hotel, het Aparthotel,  is meteen raak, er is plek voor twee personen en we kunnen boeken voor het Windsor appartement voor een schappelijk prijsje. We lopen Koblenz in en gaan op zoek naar het VVV. We vragen hoe het gaat om te fietsen langs de Main en verder en er wordt ons verteld dat er sowieso nog heel veel regen gaat vallen en het wel zeker is dat we onze fietsplannen niet kunnen doorzetten.
We nemen met tranen in onze ogen een dramatische beslissing; we gaan morgen weer naar huis. In onze hotelkamer zien we de beelden op de televisie en in die richting moeten wij ook fietsen. Het is compleet overmacht om onze fietsvakantie af te breken. We nemen morgen de trein terug naar huis.
In het weekend nemen we onze caravan mee en gaan ergens anders in een droger gebied onze vakantie vervolgen. Wenen blijft wel liggen en we kunnen altijd nog weer een poging ondernemen.

1. RAM:
    1 juni 2016
    Hoi Bert en Marja. Wat een vervelende beslissing dat jullie de fietstocht moeten afbreken. Zo heeft het echter ook geen zin. Er is heel veel regen gevallen in Duitsland en er zal nog veel vallen. Zo geniet je ook niet. Zoek straks maar mooi een plekje op met de caravan en geniet.
  2. W en C Heetebrij:
    Lieve Marja en Bert,
    Wat sneu dat een zo goed voorbereide en met enthousiasme begonnen reis op deze manier stopt. Ook wij kregen er tranen van in de ogen. Julie kennende is er eenmaal thuis snel een andere bestemming gevonden.
    Hou je taai, liefs.
  3. Herman:
    Hoi Marja en Bert,
    Wat een tegenvaller, jullie hebben je er zo goed op voorbereid en dan wordt je door overmacht gedwongen te stoppen. Ik weet zeker voor Rome komt toch nog eerst Wenen.
    Goede reis terug en voor de resterende vakantie hopelijk veel droog en zonnig weer.
    Groet,
    Herman
  4. Gerrit Bruggeman:
    2 juni 2016
    Dit is echt balen voor jullie, maar beter zo dan een gevaarlijke situatie tegen komen, want er komt nog meer slecht weer aan op de route die jullie zouden fietsen, ook richting Oostenrijk bij de Inn zijn al overstromingen. Geniet verder met de caravan de vakantie met meer zon en droog weer.
    Groet Gerrit en Elly.
  5. Frits en Betsy:
    2 juni 2016
    Hallo Bert en Marja, wat een terleurstelling is dit voor jullie om deze beslissing te moeten nemen, maar wel een heel verstandige. We zien en spreken jullie dit weekend nog wel. Goede reis terug.
    Groeten, Frits en Betsy
  6. A.M Schoemaker:
    2 juni 2016
    We gaan jullie net missen. Verschrikkelijk jammer! Hopelijk hebben wij wat beter weer richting Thúringen. Toch nog een fijne vakantie in droge oorden.
  7. Gerard en Evelien:
    2 juni 2016
    Hoi Bert en Marja,wat sneu maar wel verstandig dat jullie gestopt zijn en nu maar lekker weg met jullie nieuwe caravan. Geniet er maar van. Groetjes
  8. Jopy ten Cate:
    3 juni 2016
    Hoi zus en zwager, gisteravond rond 11 uur in Thüringen aangekomen, met prachtig helder weer. Vanmorgen wakker geworden in de wolken. Het regent hier, gelukkig niet erg hard, maar ... de zon is ver te zoeken. Rond het middaguur komt Ans, alleen, JW is ziek. Misschien komt hij morgen, hopelijk hebben we dan ook beter weer. Veel plezier op jullie volgende locatie. We zullen voor jullie duimen om mooi weer te krijgen. Liefs Jopy en Daantje
  9. Ellen Seinen.:
    3 juni 2016
    Hallo Bert en Marja, heel erg jammer dat jullie de fietstocht door overmacht moeten opbreken. Er komt wel weer een nieuwe gelegenheid, maar daar hebben jullie nu niets aan. Op zoek naar een droge plek om jullie vakantie te vervolgen. Sterkte daarmee en weer bedankt voor jullie verslag. Groeten van Ellen Seinen.