Jetzt geht's wieder los

25 mei 2017 - Koblenz, Duitsland

Vandaag is het dan zover. We gaan de fietsroute naar Wenen afmaken en we vertrekken vanaf Koblenz, dus eerst met de trein. Het minst mooie stuk door het Ruhrgebied hebben we vorig jaar al gedaan.

Met de auto naar onze zoon René, want hij brengt ons samen met Esmée naar Gronau. Vanaf hier gaat het naar Munster en dan in een keer naar Koblenz. Wat een verschil met vorig jaar toen we aankwamen in Koblenz. Vorig jaar was het fris en regenachtig en de Rijn en Moezel stonden tot aan de kade. Dit jaar is het druk en het weer is prima te noemen. Vanaf de Hauptbahnhof wijst onze Garmin de weg naar onze camping aan die Deutsche Ecke. Op de Deutsches Eck stroomt de Moezel in De Rijn en hier staat een groot Kaiser Wilhelm gedenkteken, het symbool van de Duitse eenheid. Aan de overkant van de Rijn werd van 1817 tot 1828 een imposante ruim 100 meter hoog gelegen vesting Ehrenbreitstein gebouwd ter vervanging van een door de Fransen vernielde burcht. Dit Pruisische meesterwerk gold als onneembaar en maakte deel uit van meerde forten in de totale stadsvesting, na Gibraltar de grootste in Europa. Aan de overkant van het Kaiser Wilhelm gedenkteken ligt onze eerste camping van deze vakantie. Het is maar goed dat we hebben gereserveerd, want de camping is bommetjevol.

De tent hebben we zomaar weer in no time opgezet en we gaan met het pontje de Moezel over. Aan de overkant is het een drukte van belang. De meeste terrassen zijn propvol, het is natuurlijk ook Hemelvaartsdag, dus extra veel mensen op de been.

Toch vinden we een schaduwrijk plekje en bestellen een heerlijk biertje en een glas witte wijn. En als je denkt dat na een dag in de trein je niets verbrand, dan heb je het helemaal mis. Het is nog maar vijf uur, maar we hebben behoorlijk honger, dus een baguette met tonijn smaakt heerlijk.

De avond hebben we doorgebracht op de camping met het zicht op het Kaiser Wilhelm gedenkteken en dat is geen straf voor zo'n eerste avond.

Morgen gaat onze fietstocht echt beginnen en we hebben er verschrikkelijk veel zin in.