Rustdag in Melk

15 juni 2017 - Melk, Oostenrijk

Vandaag gaan we genieten van onze tweede rustdag op onze vakantie en dat hebben we ook verdiend. Het is vandaag een feestdag in Oostenrijk. De goeie katholieken onder ons moeten weten dat vandaag Sacramentsdag wordt gevierd. In Beieren en Oostenrijk is dit nog steeds een Feiertag, dus alle winkels zijn gesloten, dus komt het ons goed uit dat we gisteren reeds de broodjes en andere boodschappen voor vandaag hebben gekocht.

Vandaag gaan we de stad Melk met zijn wereldberoemde Bededictijnerabdij bekijken. Natuurlijk slapen we vandaag een uurtje langer en na tienen gaan we op de fiets naar Melk. In Melk aangekomen horen we van een mevrouw dat er binnen vijf minuten de sacramentsprocessie door de stad gaat komen. Wat een geluk dat we op tijd zijn. De pastoor met de monstrans onder een baldakijn, de plaatselijke fanfare, bruidjes en zo'n beetje alle inwoners,in traditionele kledij, van Melk lopen mee met de processie.

Ik kan mij nog wel de tijd herinneren dat er elk jaar in Zenderen ook een sacramentsprocessie werd gehouden, maar dan praat je al snel over vijftig jaar geleden. Na het bijwonen van de viering in de buitenlucht gaan we naar het stift. De fietsen kunnen we veilig parkeren en er is zelfs een kluisje om onze waardevolle spullen op te bergen.

Het enorme complex dateert uit het jaar 1089. Na de verbouwing tussen 1702 en 1736 geldt het als een van de fraaiste voorbeelden van barokke bouwkunst. We kopen een kaartje voor de bezichtiging en wat een pracht en praal. We lopen langs talloze kunstschatten, het keizerlijk vertrek en de marmerzaal  en de wereldberoemde bibliotheek met zijn mooie plafondschilderingen, naar de kerk. Onderweg komen we een Nederlandse vrouw tegen die hier samen met een groep mensen op een ANWB kampeervakantie zijn. Zij loopt met ons mee om de prachtige abdijkerk te bekijken. We vergapen ons aan al het moois wat er te zien is. We hebben al heel wat kerken bekeken, maar dit is echt wel toppie. Via een ruimte waar talloze verschillende kruizen staan lopen we weer naar buiten.

We gaan ook nog even de mooie tuinen bezoeken om daar ons broodje en eitje op te eten. We doen veel inspiratie op om een verandering in onze tuin aan te brengen. Wij willen graag een kruidentuin gaan maken in een stukje van onze tuin.

Op de plek van de abdij bouwden de Romeinen al vroeg hun Castellum Namare. Het centrum van Melk is het ook waard om te bekijken. We proberen nog even onze verhalen via internet te versturen, maar de snelheid laat te wensen over.

Terug op de camping hebben we onze rustdag besteed om inderdaad uit te rusten aan die Schonen Blauwen Donau. Morgen gaat we weer verder en we komen steeds dichterbij ons doel, Wenen.

1. Marjolein en Haimo:
    11 juli 2017
    sage mal..... wat doet die man daar in de bosjes in de kruidentuin van het klooster in Melk?
  2. Marja en Bert:
    11 juli 2017